De ‘Slag om de Rijnbrug’ (korfbal) is een prooi voor Rhenen

maart 2, 2024 Uncategorized 0

1996, 2011 en nu ook in 2024. De korfballers van Arena behaalden zaterdag 2 maart de titel in de 3e klasse en promoveren naar de 2e klasse van de nationale korfbalcompettitie. Voor de derde keer dus in de 62-jarige geschiedenis van de trots Rhenense club.

Het was zaterdag niet slechts de wedstrijd waarin het kampioenschap werd veilig gesteld. Het duel was een rechtstreeks treffen met de enige overgebleven serieuze achtervolger Kesteren. Met nog drie wedstrijden te gaan en een verschil van vier punten, ging het erom in sporthal ‘t Gastland. De oude tribunes konden nog maar net het uit de Grebbestad en de Betuwe aangereisde publiek dragen. Zou Kesteren de competitie nog spannend kunnen maken?

Aanvankelijk leek het er wel op. De Betuwse ploeg opende de score. Arena was blij met de 8-8 ruststand. Ondanks dat de gasten opnieuw de score opende (8-9) was het duidelijk dat de Rhenense ploeg de overhand kreeg. Een run van vier treffers van Ralf Schouten, Robbert van de Weetering en Kirsten de Kruijf zorgden voor een veelbelovende Rhenense voorsprong. Met 14-10 schoot Steven van der Meij het duel op slot. Arena ging op langdurige aanvallen. Zolang het Rhenense balbezit voortduurde, liep Kesteren overal achter aan. Het eindsignaal kwam bij 15-13 en landde voor het eerste sinds 2011 de titel in de Grebbestad. Arena 1 was de dikverdiende kampioen. Met nog twee wedstrijden is de voorsprong 6 punten (een gewonnen korfbalwedstrijd levert twee punten op) en scoorde Arena inmiddels 45 treffers meer dan de aartsrivaal aan de overkant van de Rijn.
Direct na afloop zetten voorzitter Bas Stoker en bestuurslid technische zaken Chris Odijk de kampioen in een afgeladen Gastland in de bloemen. In het bijzonder waren de complimenten voor hoofdtrainer Wilbert van Haut. Na Bert van den Heuvel (1996) en Arjan van Houwelingen (2011) is van Haut de derde hoofdtrainer die Arena 1 sinds de oprichting in 1962 naar de 2e klasse in de belangrijke zaalcompetitie weet te loodsen.
In de korfbalwereld blijft de Rijnbrug van Rhenen!